poniedziałek, 3 grudnia 2012

Relacje mistrza z pracownikiem

Nie jest żadnym novum, że relacje mistrza z pracownikami przekładają się na jakość i efekty pracy zespołu produkcyjnego. 


Mistrz to nie tylko bezpośredni przełożony, który wydaje polecenia. To przede wszystkim mentor i nauczyciel, którego zadaniem jest przekazanie pracownikami wiedzy i rozwijanie jego umiejętności.

Bezradność mistrza na tym polu często katastrofalnie odbija się na funkcjonowaniu i wynikach całości przedsiębiorstwa. Obserwacje konsultantów z firmy Produkcyjni.pl potwierdzają tylko jak ważne są właściwe relacje na linii mistrz-pracownik.

Jeszcze w czasie II wojny światowej w Stanach Zjednoczonych na wniosek Departamentu Obrony opracowano program Training Within Industry (Trening w Przemyśle), który miał na celu wykształcić nową kadrę mistrzów i brygadzistów.

Program zwracał uwagę na rozwój umiejętności mistrzów w zakresie instruowania pracowników, doskonalenia ich metod pracy oraz budowy z nimi dobrych relacji.

Dziś z powodzeniem program jest wprowadzany także w Polsce. Zbudowaniu dobrych relacji służy przede wszystkim przekazywanie pracownikowi rzetelnej informacji na temat jego pracy.

Nie może to być przekaz zafałszowany lub niepełny. Aprobata mistrza dla jakichkolwiek czynności wykonanych przez pracownika poniżej zakładanego poziomu to przykład zachowania, które nie powinno mieć miejsca.

Mistrz to przede wszystkim nauczyciel, który powinien wyjaśnić co i jak należy poprawić. Jednocześnie każdy przejaw ponadprzeciętnego zaangażowania pracownika powinien być nagradzany chociażby pochwałą.

Absolutnie niedopuszczalne jest pozostawienie pracownika z problemem samemu sobie.

Informowanie pracownika odpowiednio wcześniej o wszelkich zmianach, bezpośrednio go dotyczących to podstawa w budowaniu dobrych relacji.


Podobnie jak właściwe wykorzystywanie predyspozycji pracowników, rozumiane jako delegowanie im zadań odpowiadających ich wiedzy i umiejętnościom. Zaufanie, okazywane przez mistrza pracownikowi procentuje - podwładny czuje się dowartościowany i podejmuje bardziej ambitne zadania w przyszłości.

Dobre relacje pomiędzy mistrzem a pracownikiem są gwarantem wykonania powierzonych zadań w terminie i zgodnie z ustalonymi wcześniej oczekiwaniami. Służą, więc tak naprawdę powodzeniu przedsiębiorstwa.


inż. Iwona Sorbian

Główny Manager ds. wdrożeń
tel: 517 560 097

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz