„Jeśli nie ustanowisz granicy swego terytorium, inni zrobią to za Ciebie” – tak brzmi zasada, która dominuje w świecie kontaktów interpersonalnych. Z tymi najczęściej spotykamy się w pracy, a ta potrafi być istnym poligonem do ćwiczenia asertywności.
Obrona swojego stanowiska, taktowna odmowa na prośby wykraczające poza obszar uzgodnionych obowiązków czy powstrzymywanie emocji w sytuacji wysłuchiwania krytycznych, nie zawsze uzasadnionych uwag, czynionych przez kolegów czy bezpośredniego przełożonego nierzadko wymagają nieprzejednanej postawy.
Asertywność to prawdziwa sztuka. Konsultanci z firmy Produkcyjni.pl podczas prowadzonych szkoleń podpowiadają pracownikom i kadrze kierowniczej jak reagować na krytykę z klasą i odpowiadać na zarzuty, by zwyczajnie sobie nie „nagrabić”?
Trenerzy komunikacji interpersonalnej zwracają uwagę na techniki (np. technika „zdartej płyty” lub „jujitsu”), które ułatwiają zachowanie się w sposób asertywny. Wszystkie one podkreślają, iż w sytuacji otrzymania informacji krytycznej należy pozostać sobą. Łatwiej powiedzieć niż zrobić.
Bo jak utrzymać nerwy na wodzy, kiedy przełożony mnoży zarzuty?
Należy zdać sobie sprawę, że informacja krytyczna ma zazwyczaj charakter oceniający. Opinia przełożonego wcale nie musi pokrywać się z naszym punktem widzenia na daną sprawę. Jeśli czujemy, że krytyka jest bezpodstawna pewnie informujemy o tym przełożonego i prosimy o konkretne wskazanie obszarów zaniedbań, które stały się powodem krytyki.
Istotne
jest tutaj rozróżnienie faktów od opinii. Doświadczony przełożony
nie rozpocznie krytykować bez zebrania odpowiednio wcześniej
solidnych argumentów.
Zakładając
jednak, że krytyka przełożonego jest zasadna nie ma sensu szukać
na siłę usprawiedliwień – te zwykle osłabiają pozycję osoby
krytykowanej. Należy skoncentrować się na problemie, którego
krytyka dotyczy i zastanowić się nad sposobem jego rozwiązania.
Taka postawa w żadnym wypadku nie oznacza uległości, a umiejętność
przyznania się do błędu wzbudzi zdecydowanie większe uznanie.
Czy opłaca się zatem rozwijać u pracowników umiejętność asertywnego reagowania na krytykę?
Absolutnie tak. Asertywność ułatwia dialog i powoduje, że osoba krytykowana łatwiej przyjmuje uwagę krytyczną. Summa summarum chodzi przecież o to, by szybciej reagować na błędy i skutecznie je eliminować, nie krzywdząc niepotrzebnie żadnej ze stron dialogu.
inż. Iwona Sorbian
Główny Manager ds. wdrożeń
e-mail: iwona.sorbian@produkcyjni.pl
tel: 517 560 097

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz