Występowanie konfliktów w miejscu pracy to zjawisko zupełnie naturalne i niestety coraz bardziej kosztowne.
Badania przeprowadzone wśród amerykańskich menadżerów pokazały, że rozwiązywanie konfliktów potrafi pochłonąć nawet 50% ich czasu w pracy. Tymczasem brak jakiejkolwiek reakcji i zgoda na eskalację konfliktu niesie skutki nie tylko natury finansowej.
Do najważniejszych czynników, które mają wpływ na powstawanie i rozwój konfliktów należą m.in.:
- różnice charakterów,
- problemy w komunikacji,
- układy i powiązania międzyludzkie.
Konflikt chociaż na ogół stanowi zjawisko niepożądane w istocie bywa cenną lekcją, która dokładnie odrobiona może przynieść wiele korzyści.
Jak rozwiązywać konflikty w zespole?
Absolutnie pierwszoplanowa rola w rozwiązywaniu konfliktów przypada kierownikowi zespołu. Jednym z jego pierwszych działań powinno być wyizolowanie rzeczywistych stron konfliktu. Pozwoli to uniknąć „rozlania” się konfliktu i uczestnictwa w nim kilku podmiotów, co zwykle utrudnia jego opanowanie.
Świetnie powyższą tezę ilustruje znany wszystkim z lekcji historii rozwój wypadków po zamachu w Sarajewie w 1914 r. Austriacko-serbski spór w porę zażegnany mógł pozostać konfliktem lokalnym, tymczasem szybko przerodził się w konflikt światowy.
Podobnie rzecz wygląda w pracy. Już najmniejsza kłótnia pomiędzy pracownikami czy też na linii pracownik przełożony absorbuje otoczenie i sprawia, że zespół zaczyna żyć konfliktem. Negatywnie odbija się to na atmosferze, a w dalszej kolejności przekłada się na zmniejszenie efektywności pracy zespołu.
Po zidentyfikowaniu stron należy zebrać informacje dotyczące podłoża konfliktu. Pomocne okażą się indywidualne rozmowy z protagonistami sporu. Zdobyta w ten sposób wiedza powinna wystarczyć do przeprowadzenia analizy konfliktu i wyznaczenia konkretnych celów, które pozwolą osiągnąć kompromis.
Czasami zdarza się, że strony samodzielnie podejmują próbę rozwiązania konfliktu. Nie należy im w tym przeszkadzać. Bywa, że takie próby kończą się pełnym sukcesem.
Konflikty w miejscu pracy są nieuniknione. Z tego względu umiejętność szybkiego i skutecznego ich rozwiązywania powinna stanowić atrybut współczesnego kierownika. Rozwiązywanie konfliktów w zespole to zadanie wyjątkowo trudne, ale wciąż dużo bardziej opłacalne niż uruchomienie procesu rekrutacji i zastąpienie skonfliktowanych stron nowymi pracownikami wymagającymi niezbędnego i kosztownego przeszkolenia.
inż. Iwona Sorbian
Główny Manager ds. wdrożeń
e-mail: iwona.sorbian@produkcyjni.pl
tel: 517 560 097
www.Produkcyjni.pl | www.produkcyjni.blogspot.com

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz