Wytwarzają PKB na poziomie blisko 50%, dają zatrudnienie ponad 4 mln osób i stanowią blisko 100% wszystkich firm produkcyjnych działających w kraju. Polska małymi i średnimi przedsiębiorstwami stoi – wynika z raportu najnowszego badania PKPP Lewiatan przeprowadzonego w ramach projektu „Monitoring kondycji sektora MSP w latach 2010-2012”.
Nie
jest to
bynajmniej zjawisko charakterystyczne wyłącznie dla polskiej
gospodarki. Sektor MSP stanowi także kręgosłup gospodarki
europejskiej, a najdobitniej wskazuje na to fakt, iż 9 spośród 10
firm to mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 10
pracowników.
Odnotowane w 3 kwartale 2011 r. tempo wzrostu PKB na poziomie 4,2% (1,4% w całej Unii) stawia polską gospodarkę na tle Europy na wysokim 5 miejscu, zaraz po krajach bałtyckich i Szwecji.
Nie trzeba chyba dodawać, że wynik ten to w dużym stopniu zasługa MSP, które z kryzysem gospodarczym radzą sobie znacznie lepiej niż firmy duże, niezdolne do szybkiego dostosowywania się do zmieniających się warunków.
Już samym oparciem finansowania swojej działalności na środkach własnych, MSP wygrywają z firmami dużymi, nierzadko uzależnionymi od finansowania zewnętrznego.
Względna elastycznośći samowystarczalność MSP to atuty, które pozwalają przetrwać firmom czas kryzysu. W dłuższej perspektywie nie tyle o przetrwanie, co o rozwój sektora MSP jednak chodzi. A ten bez solidnego wsparcia osiągnąć będzie trudno.
Stworzenie jednoznacznych regulacji podatkowych (dotyczących podatku VAT oraz podatku dochodowego od działalności gospodarczej), likwidacja niepotrzebnych obowiązków administracyjnych, obniżenie pozapłacowych kosztów pracy, wreszcie stworzenie zintegrowanego systemu zarządzania rządowymi programami wspierającymi MSP i ścisłe określenie grup docelowych, do których programy mają być adresowane to zadania dla rządu.
Uproszczenie procedur związanych z sięganiem po unijne dotacje na inwestycje i projekty podnoszące innowacyjność przedsiębiorstw oraz informowanie o rządowych programach wspierających przedsiębiorczość to z kolei pole do popisu dla samorządów.
Jeszcze 2 lata temu 70% przedsiębiorców nie miało świadomości istnienia takich programów. Tymczasem to również ich wsparcie stwarza możliwość inwestowania, wdrażania technologii i nowoczesnych rozwiązań oraz korzystania z profesjonalnego doradztwa i aktualnej wiedzy naukowej.
Z uwagi na fakt, iż relatywnie dużo MSP myśli o rozwoju i wzroście udziału w rynku grzechem byłaby całkowita indolencja i brak inicjatywy w mobilizowaniu instrumentów służących podniesieniu jakości i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.
Odnotowane w 3 kwartale 2011 r. tempo wzrostu PKB na poziomie 4,2% (1,4% w całej Unii) stawia polską gospodarkę na tle Europy na wysokim 5 miejscu, zaraz po krajach bałtyckich i Szwecji.
Nie trzeba chyba dodawać, że wynik ten to w dużym stopniu zasługa MSP, które z kryzysem gospodarczym radzą sobie znacznie lepiej niż firmy duże, niezdolne do szybkiego dostosowywania się do zmieniających się warunków.
Już samym oparciem finansowania swojej działalności na środkach własnych, MSP wygrywają z firmami dużymi, nierzadko uzależnionymi od finansowania zewnętrznego.
Względna elastycznośći samowystarczalność MSP to atuty, które pozwalają przetrwać firmom czas kryzysu. W dłuższej perspektywie nie tyle o przetrwanie, co o rozwój sektora MSP jednak chodzi. A ten bez solidnego wsparcia osiągnąć będzie trudno.
Stworzenie jednoznacznych regulacji podatkowych (dotyczących podatku VAT oraz podatku dochodowego od działalności gospodarczej), likwidacja niepotrzebnych obowiązków administracyjnych, obniżenie pozapłacowych kosztów pracy, wreszcie stworzenie zintegrowanego systemu zarządzania rządowymi programami wspierającymi MSP i ścisłe określenie grup docelowych, do których programy mają być adresowane to zadania dla rządu.
Uproszczenie procedur związanych z sięganiem po unijne dotacje na inwestycje i projekty podnoszące innowacyjność przedsiębiorstw oraz informowanie o rządowych programach wspierających przedsiębiorczość to z kolei pole do popisu dla samorządów.
Jeszcze 2 lata temu 70% przedsiębiorców nie miało świadomości istnienia takich programów. Tymczasem to również ich wsparcie stwarza możliwość inwestowania, wdrażania technologii i nowoczesnych rozwiązań oraz korzystania z profesjonalnego doradztwa i aktualnej wiedzy naukowej.
Z uwagi na fakt, iż relatywnie dużo MSP myśli o rozwoju i wzroście udziału w rynku grzechem byłaby całkowita indolencja i brak inicjatywy w mobilizowaniu instrumentów służących podniesieniu jakości i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.
inż. Iwona Sorbian
Główny Manager ds. wdrożeńe-mail: iwona.sorbian@produkcyjni.pl
tel: 517 560 097
www.Produkcyjni.pl | www.produkcyjni.blogspot.com
nawet
w okresie dobrej koniunktury gospodarczej
na
problemy dla firm. MSP zwracają także
uwagę
na uciążliwość procedur administracyjnych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz