Żaden zakład produkcyjny nie jest w stanie osiągnąć sukcesu bez jasno zarysowanego planu produkcyjnego.
Planowanie to podstawowa czynność w procesie skutecznego zarządzania produkcją.
Rzetelnie opracowany plan produkcyjny to szczegółowa mapa działań, prowadząca do realizacji postawionych przez zakład produkcyjny celów. Punktem wyjścia do stworzenia planu powinna być rzetelna analiza rentowności wykonywanych zleceń. A kluczowe dla opracowania optymalnego planu wydaje się uwzględnienie potencjału ludzkiego i możliwości technologicznych przedsiębiorstwa.
Na bazie tejże wiedzy można szkicować realne plany, a przy okazji wskazać obszary ryzyka np. generowanie zbędnych kosztów wynikających z nadprodukcji (pisałam już na blogu nf.pl o nadprodukcji).
PLANOWANIE PRODUKCJI
W pierwszej kolejności należy dokładnie określić zapotrzebowanie na wytwarzany produkt. Pomocne okażą się zestawienia zamówień z ostatnich tygodni, wiedza na temat stanu magazynu oraz ocena ilości materiałów niezbędnych do zrealizowania zamówienia.
Analiza zdolności wytwórczych i czasu pracy maszyn oraz wielkość załogi pozwoli z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć termin realizacji zamówienia.
Najlepiej sprawdza się plan, który szczegółowo opisuje zadania zespołu produkcyjnego godzina po godzinie. Zaleta takiego planu zawiera się także w tym, iż ewentualne odchylenia od przyjętych wstępnie założeń łatwiej będzie ustalić i na bieżąco korygować.
Przy planowaniu produkcji niezwykle istotne jest nadanie całości procesu produkcyjnego charakteru ciągłego. Nie można przecież pozwolić na straty wynikające z opóźnień dostaw materiałów, niewłaściwej (czyt. zbyt długiej) eksploatacji maszyn czy przestojów. Dokładne przydzielenie zadań zespołowi pozwoli kontrolować przebieg produkcji.
Bezcenne okażą się obserwacje pracowników. To one zwykle stanowią informację, która pociąga za sobą decyzje korygujące założenia planu.
Nawet niewielka z pozoru korekta poczyniona na wstępnym etapie procesu produkcyjnego ustrzeże przed popełnianiem poważniejszych błędów. W tym kontekście komunikat płynący od załogi okazuje się ważnym głosem, który należy uwzględniać na każdym etapie planowania produkcji.
Nie warto go lekceważyć.
inż. Iwona Sorbian
Główny Manager ds. wdrożeń
e-mail: iwona.sorbian@produkcyjni.pl
tel: 517 560 097
www.Produkcyjni.pl | www.produkcyjni.blogspot.com



ok
OdpowiedzUsuń